"För att bli bäst måste du ta ansvar för din egen utveckling!"
De flesta idrottare på toppnivå tränar hårt och förbereder sig fysiskt på ett bra sätt, för att sen efter en misslyckad prestation säga; Jag var inte med mentalt i matchen/tävlingen. Hur tränar du din inre röst som hjälper dig till framgång under din prestation?

loading...



Ledare & Individcoachning
Är du en chef eller ledare som behöver utmana och utveckla dig själv eller kanske en individ som har frågeställningar som du behöver få svar på?
 

Idrottscoachning

Är du en idrottare som kört fast i dina prestationer, vill du få någon att skapa andra perspektiv för dig, skapa en effektiv målsättningsplan tillsammans med dig? 
 



Föreläsning/
Workshop

För företag, skolor, lag eller andra grupper så har jag olika konceptföreläsningar som är uppskattade ute hos mina kunder. Bli inspirerade i er vardag.

Teamcoachning 

Ta er grupp ett steg längre! Genom att medvetandegöra hur kommunikationen fungerar i er grupp eller sätta upp effektiva målsättningar så tar teamet vägen framåt.

2021 > 03

Stephen Curry - den bäste 3 poängskytten i NBA Stephen Curry - den bäste 3 poängskytten i NBA

Detta är ett citat som kommer från den legendariska hockeyspelaren Wayne Gretzky. Citatet passar bra in på Stephen Curry (en favoritidrottare för mig just nu), Curry ligger just nu tvåa i statistiken över flest 3-poängare i NBA:s historia. Vilket förmodligen innebär att han samtidigt missat flest 3-poängsskott genom tiderna också.
För att citera Michael Jordan ”Jag har missat mer än 9000 skott under min karriär. Jag har tappat nästan 300-spel. 26 gånger har jag fått förtroende för att jag tog spelets vinnande skott och missade. Jag har misslyckats om och om och om igen i mitt liv. Och det är därför jag lyckas., det säger alltså kanske den bäste NBA spelaren genom tiderna. Jordan missade totalt 12 345 skott i sin karriär, det är han på 6:e plats på listan över flest missade skott. Samtidigt gjorde han 32 292 poäng (5:e bäst) under sin karriär. Det som är fascinerande när man läser om olika storheter i sin idrott är förmågan att koppla bort de misslyckande skotten i matcherna och det självförtroende de utstrålar (kroppshållning och fokusering) i dessa momenten.

I mina samtal med olika idrottare handlar det ibland om att de inte tycker de gör tillräckligt med poäng, mål eller missar alldeles för mycket skott. Jag lever efter devisen att varje skott som en spelare tar gör de med ambitionen att göra mål eller poäng och då behövs också vetskapen att vara 100%-ig i sina avslut inte existerar över tid.

Genom åren i min ledarkarriär så har jag fört en hel del statistik, och tittar vi på innebandyn så är korrelationen mellan antal gjorde poäng/mål av en spelare och antal avslut ganska genomgående. Alla de poängkungarna som jag har haft i mina lag har samtliga legat på ett snitt runt 10 avslutningsförsök per match. Så för att göra fler poäng/mål i matcherna så krävs det oftast fler avslut och ett första steg för att nå dit är att fokusera på avslutet i första hand och de andra alternativen därefter.

När detta skrivs har vi precis avslutat en match där vi hade en spelare som gjorde 5 poäng i matchen (4 mål + 1 assist), han hade i den matchen 17 avslutningsförsök (9 på mål och 8 som inte träffade mål).

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »

Nu är februarimånads utmaning genomförd. Efter sockerdetoxen i januari så har jag faktiskt var lite mer återhållsam med sockret även i februari, dock inte på fredagar och lördagar.
Jag  vill även tacka er som har hört av sig med lite nya utmaningar till mig. Även om jag gärna kör några utav mina gamla utmaningar en gång till så behövdes det uppdateras med några nya, så tack för lite ny inspiriation. 

Februariutmaningen handlar om att genomföra ett fysiskt träningspass varje dag under februari.
Tidigare utmaningar 2021:
Januari 2021 - Undvika sötsaker (sockerdetox)

Februari:
1:a - Padel 2h
2:a - Padel 1,5h
3:e - Utomhusgång 5km
4:e - Styrketräning + Inomhusgång 90min
5:e - Padel 1,5h
6:e - Padel 2h
7:e - Styrketräning + Inomhusgång 90min
8:e - Löpning 8km
9:e - Utomhusgång 4,3km
10:e - Utomhusgång 4,3km
11:e - Utomhusgång 7km
12:e - Padel 2h
13:e - Ingen träning (Bussresa t o r Kalmar för match)
14:e - Utomhusgång 7,2 km + Padel 2h
15:e - Löpning 5km
16:e - Styrketräning + Inomhusgång 75min
17:e - Styrketräning + Inomhusgång 75min
18:e - Styrketräning + Inomhusgång 75min
19:e - Padel 2h
20:e - Styrketräning + Inomhusgång 75 min
21:e - Padel 1,5h
22:e - Löpning 5km
23:e - Padel 1,5h
24:e - Styrketräning + Inomhusgång 75 min
25:e - Padel 2h
26:e - Powerwalk 4 km + Padel 2h
27:e - Powerwalk 10,37 km
28:e - Ingen träning (Bussresa t o r Uppsala för match)

Hur gick det?
Utmaningen gick ut på att träna varje dag och det lyckades jag inte med, missade två dagar. Bägge de dagarna hade jag säkert löst med lite planering, dock så satt jag på en buss på väg till bortamatch med laget de två dagarna vilket försvårade det en del. 

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Arkiv