"För att bli bäst måste du ta ansvar för din egen utveckling!"
De flesta idrottare på toppnivå tränar hårt och förbereder sig fysiskt på ett bra sätt, för att sen efter en misslyckad prestation säga; Jag var inte med mentalt i matchen/tävlingen. Hur tränar du din inre röst som hjälper dig till framgång under din prestation?

loading...



Ledare & Individcoachning
Är du en chef eller ledare som behöver utmana och utveckla dig själv eller kanske en individ som har frågeställningar som du behöver få svar på?
 

Idrottscoachning

Är du en idrottare som kört fast i dina prestationer, vill du få någon att skapa andra perspektiv för dig, skapa en effektiv målsättningsplan tillsammans med dig? 
 



Föreläsning/
Workshop

För företag, skolor, lag eller andra grupper så har jag olika konceptföreläsningar som är uppskattade ute hos mina kunder. Bli inspirerade i er vardag.

Teamcoachning 

Ta er grupp ett steg längre! Genom att medvetandegöra hur kommunikationen fungerar i er grupp eller sätta upp effektiva målsättningar så tar teamet vägen framåt.

2020 > 12

Skorna som tog mig runt på mina promenader. Skorna som tog mig runt på mina promenader.

Det startade december 2017 med att jag ville se hur det är att förändra ett beteende. Nu kallar jag det utmaningar i vardagen istället. 
Varför gör jag detta?
När du har en målsättning och väljer att fokusera på det så blir det en del av din vardag,  och när du håller ett löfte till dig eller klarar en utmaning så skapar du ett förtroende till dig själv och på så vis skapar du dig ett större självförtroende.  

I november blev utmaningsfri på grund av bristande fantasi på vad jag skulle utmana mig själv i. Decembermånads utmaning är en kollektiv utmaning, då jag utmanade mina kollegor att vi skulle ta 170 000 steg på 17 dagar, alltså minst 10 000 steg i snitt per dag. 
Tidigare utmaningar 2020:
Januari 2020 - Bjuda min omvärld på det jag själv köper.
Februari 2020 - Använda tandtråd.
Mars 2020 - Uppfylla min apple watch.
April 2020 - 240 sekunder.
Maj 2020 - Denna månad var jag utmaningsfri.
Juni 2020 - Aktivera mig fysiskt varje dag i fem veckor.
Augusti 2020 - Skicka en komplimang om dagen.
September 2020 - Valde att avstå en utmaning denna månad.
Oktober 2020 - Läsa ett kapitel om dagen i en coachningbok.
November 2020 - Denna månad var jag utmaningsfri.

Utmaning December - 2020
Denna månad utmanade jag mina kollegor (sammanlagt 42 st) i vår organisation på en "Stegutmaning". Så denna månad blev det en kollektiv utmaning.
Den handlar om att röra sig minst 170 000 steg på 17 dagar, alltså minst 10 000 steg i snitt per dag/per person. Vilket innebär 7,1 miljoner steg totalt sett på hela organisationen. Dels känns det coolt att säga 7,1 miljoner steg, samtidigt var det jäkligt bra att få en spark i baken då vi i dessa tider har ett stillasittande jobb med en hel del digitala möten sittandes i ganska oergonomiska ställningar. 

Genom en Excelfil så fick alla själva fylla i sina steg  och man kunde följa varandra steg vilket ökade motivationen avsevärt för samtliga. Det var häftigt att se så många som imponerade och överraskade mig på antal steg de fick ihop, det blev ett stort engagemang bland deltagarna.

För egendel har det inneburit att jag ställt bilen och gått till jobbet (3,5 km enkel tur) under dessa 17 dagarna, vilket inte hänt innan! 

Mitt resultat blev: 17 514 steg i snitt per dag och min rekordnotering under en dag blev hela 50 305 steg. Rekordnoteringen blev 60 322 steg som en av mina kollegor lyckades med.
 

"Vill du skapa motivation i din vardag så skapa en utmaning för dig!"


//Coach Vidar

Läs hela inlägget »

Emellanåt så praktiserar jag min utmaning från (Januari 2020) i vardagen. Kraften att påverka andra människor skapas genom ditt eget beteende. När jag skulle köpa en smoothie på "mitt" gym Aktiverum häromdagen så sa jag att jag betalar för två och så bjuder ni nästa som handlar en smoothie på den.
Denna gång råkade personen bakom mig också beställa en smoothie vilket gjorde att jag fick ta del av den personens glädje och förvåning, men det som gladde mig mest och det som verkligen fick mig att förstå hur mitt beteende påverkar världen i ett litet steg i rätt riktning till ett positivare och hjälpsammare klimat oss människor emellan, var när personen som fick ta del av mitt agerande i sin förvåning gjorde likadant och helt plötsligt så hade mitt beteende skapat en kedjereaktion vilket innebär att nu kommer två personen glädjas av mitt och den här personens agerande. 

Att bidra är ett av våra grundläggande mänskliga behov, och för egen del mår jag bra när jag bidragit till någon annan. I mitt arbete som coach så handlar mycket om att kunna bidra genom kunskap så att andra når fram till sina målsättningar och att se individer växa inom "sitt område" är en häftig tillfredsställelse. 
 

"There are only two ways to influence human behavior: You can manipulate it or you can inspire it" - Simon Sinek


Hur har du bidragit till någon och hur kändes det för dig då?

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »
Golden State Warriors förra guldtrio - Draymond Green, Stephen Curry och Kevin Durant (numera i Brooklyn Jets) Golden State Warriors förra guldtrio - Draymond Green, Stephen Curry och Kevin Durant (numera i Brooklyn Jets)

De 6 grundläggande mänskliga behoven
De sex mänskliga behoven introducerades ursprungligen av Anthony Robbins, som under närmare 40 år haft en fascination för mänskligt beteende, utveckling och motivation. Enligt Robbins påverkar dessa sex mänskliga behov våra djupaste motivationer och bestämmer hur vi ska prioritera våra beslut och handlingar under hela livet.
De första fyra är personliga basbehov, och de behov du behöver uppfylla för att känna att du presterar i världen.
Basbehov 1 - Säkerhet/Trygghet
Basbehov 2 - Osäkerhet/Variation
Basbehov 3 - Signifikant
Basbehov 4 - Kärlek/Gemenskap
De två sista behoven är grunden för att du ska känna dig uppfylld och lycklig (och inte bara överleva). De kan definieras som spirituella behov
Spirituella behov 1 - Utveckling
Spirituella behov 2 - Bidra till andra

Oftast har du två behov som utmärker sig mer än de andra ibland kan det vara tre utav dem. 

Jag har funderat över hur kan dessa översättas till idrotten. Så jag tänker presentera ett behov åt gången för att se hur ledare och individer kan översätta detta till sin vardag i idrotten och på så vis även kunna stötta sig själva eller andra. Är det så att när du läser det här kommer på något exempel som finns i din omgivning delge gärna det exemplet till mig.

Bidra till andra - i ett idrottsligt perspektiv
Hur stöttar du andra i deras väg att lyckas? En fråga som jag tycker är viktig att ställa sig.
En av de största och bästa egenskaperna en idrottare kan ha (enligt mig) är förmågan att göra sina medspelare bättre! Det finns så klart en mängd olika vägar för att göra det, en del kan vara att stötta genom beröm, ge feedback, tala om vilka beteende någon gör bra alternativ behöver sluta med eller helt enkelt att du själv visar vägen genom bra prestationer. Så återigen tycker jag frågan hur stöttar du andra i deras väg att lyckas är central att ta med sig till sitt lag eller tävlingsgrupp.

Som ledare ser du ganska tydligt på individer som har detta behovet, för de kommer vara måna om hur andra mår, ställa frågor och även svara på frågor. De kommer helt enkelt bidra till sin omgivning genom ett intresse.

Detta behovet har verkligen utvecklats starkt hos mig de senare åren, även om jag fortfarande gillar att ha framgång i mina prestationer så drivs jag ännu mer av att se andra lyckas där jag har varit med och bidragit på ett hörn.

Ett annat sätt för mig att stimulera detta behovet i min vardag kan exempelvis vara att när jag köper en smoothie eller liknande betalar jag ibland för två och ber personen i kassan att bjuda nästa person som beställer en sådan och på så vis känner jag glädje av att ha bidragit till att någon annan förhoppningsvis blir lite glad. "Januari-utmaningen"

Hur bidrar du till din omgivning?

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »
Ge komplimanger - kanske den roligaste utmaningen jag gjort. (Augusti 2018, 2019 och 2020) Ge komplimanger - kanske den roligaste utmaningen jag gjort. (Augusti 2018, 2019 och 2020)

Idag är det tre års sedan jag gjorde min första utmaning (förändra ett beteende), tanken var att göra det under ett år men det blev något jag fortsatt med i stort sett varje månad sedan dess, förutom något uppehåll någon månad. I 36 månader har jag gjort 23 olika utmaningar som under resan skapat några hållbara beteende förändringar men framför allt skapat en större handlingskraft och starkare självförtroende i mig. De två sista delarna - handlingskraft och självförtroende - är de som gör att när jag coachar individer ofta ger dem en utmaning i vardagen att klara av, helt enkelt för att attrahera dessa två delarna.

På dessa 36 månaderna har jag genomfört 23 olika utmaningar eller förändra mitt beteende, jag har varit "utmaningsfri" vid fyra olika månader.

Här är alla de olika utmaningarna jag gjort, kolla igenom om det är någon som passar just dig och sen bara gör den - du har ingenting att förlora på det och vem vet det kanske är första steget mot en förändring i ditt liv eller så kanske även din handlingskraft och ditt självförtroende får lite bensin på sig.

Läs hela inlägget »
Etiketter: utmaning

Senaste inläggen

Arkiv