"För att bli bäst måste du ta ansvar för din egen utveckling!"
De flesta idrottare på toppnivå tränar hårt och förbereder sig fysiskt på ett bra sätt, för att sen efter en misslyckad prestation säga; Jag var inte med mentalt i matchen/tävlingen. Hur tränar du din inre röst som hjälper dig till framgång under din prestation?

loading...



Ledare & Individcoachning
Är du en chef eller ledare som behöver utmana och utveckla dig själv eller kanske en individ som har frågeställningar som du behöver få svar på?
 

Idrottscoachning

Är du en idrottare som kört fast i dina prestationer, vill du få någon att skapa andra perspektiv för dig, skapa en effektiv målsättningsplan tillsammans med dig? 
 



Föreläsning/
Workshop

För företag, skolor, lag eller andra grupper så har jag olika konceptföreläsningar som är uppskattade ute hos mina kunder. Bli inspirerade i er vardag.

Teamcoachning 

Ta er grupp ett steg längre! Genom att medvetandegöra hur kommunikationen fungerar i er grupp eller sätta upp effektiva målsättningar så tar teamet vägen framåt.

2020 > 09

De 6 grundläggande mänskliga behoven
De sex mänskliga behoven introducerades ursprungligen av Anthony Robbins, som under närmare 40 år haft en fascination för mänskligt beteende, utveckling och motivation. Enligt Robbins påverkar dessa sex mänskliga behov våra djupaste motivationer och bestämmer hur vi ska prioritera våra beslut och handlingar under hela livet.
De första fyra är personliga basbehov, och de behov du behöver uppfylla för att känna att du presterar i världen.
Basbehov 1 - Säkerhet/Trygghet
Basbehov 2 - Osäkerhet/Variation
Basbehov 3 - Signifikant
Basbehov 4 - Kärlek/Gemenskap
De två sista behoven är grunden för att du ska känna dig uppfylld och lycklig (och inte bara överleva). De kan definieras som spirituella behov
Spirituella behov 1 - Utveckling
Spirituella behov 2 - Bidra till andra

Oftast har du två behov som utmärker sig mer än de andra ibland kan det vara tre utav dem. 

Jag har funderat över hur kan dessa översättas till idrotten. Så jag tänker presentera ett behov åt gången för att se hur ledare och individer kan översätta detta till sin vardag i idrotten och på så vis även kunna stötta sig själva eller andra. Är det så att när du läser det här kommer på något exempel som finns i din omgivning delge gärna det exemplet till mig.

Signifikant/Speciell - i ett idrottsligt perspektiv
Hur uttrycker sig behovet signifikans hos en idrottare? Vissa idrottare har ett behov av att synas och höras, ibland kan det ge utryck genom att ex: färga håret (Dennis Rodman), skaffa sig kläder som utmärker sig eller uttrycker något speciellt. Man vill helt enkelt sticka ut från mängden, sedan finns det en del som vill känna sig unika genom att aldrig vilja synas. Som ledare kan du låta spelare bejaka detta genom att få bli intervjuade av media, vara lagkapten eller något annat som låter dem vara unika. Individer med detta behov mår bra av att höra hur de "sticker ut" och vad som gör dem unika.
En del är unika genom att de gör många mål men inga assist i matcherna medans vissa är unika genom att assistera till många mål men inte göra några själv.
Dock så ska du som coach vara medveten om att en del individer har ett starkt behov av att vara unika på just sitt sätt.

På vilket sätt är du unik? Känns detta som ett viktigt behov för dig?

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »

Det startade december 2017 med att jag ville se hur det är att förändra ett beteende. Nu kallar jag det utmaningar i vardagen istället. 
Varför gör jag detta?
När du har en målsättning och väljer att fokusera på det så blir det en del av din vardag, och under tiden jag gjort detta så har jag känt mig stolt över mig själv varje gång jag lyckats klara min "utmaning" och vill helt enkelt fortsätta med det. Och det är ju inte så att mina målsättningar går ut på att göra en "svensk klassiker" varje månad direkt. Utan små förändringar som gör att det skapas andra perspektiv på hur jag upplever just den utmaningen. 

I augusti 2020 så blir utmaningen en repris av augusti 2019 och 2018:s utmaning, denna utmaning är den roligaste jag vet att göra och det är också tredje året i rad jag kör den. Vilket innebär att skicka ett sms om dagen med en komplimang till någon jag känner.
Tidigare utmaningar 2020:
Januari 2020 - Bjuda min omvärld på det jag själv köper.
Februari 2020 - Använda tandtråd.
Mars 2020 - Uppfylla min apple watch.
April 2020 - 240 sekunder
Maj 2020 - Denna månad var jag utmaningsfri.
Juni 2020 - Aktivera mig fysiskt varje dag i fem veckor.
Juli 2020 - 50 armhävningar varje dag i fem veckor.

Augusti 2020:
Denna månad ska jag skicka en komplimang på sms till någon som jag känner. Helt enkelt berätta för dem hur bra jag tycker de är, därefter får vi se vad responsen blir. Sammanlagt blev det 31 sms under denna utmaning. Här nedan ser ni ett axplock utav dem.

Under:
Jag trodde det skulle vara enklare än det var. Jag märkte att jag emellanåt satte upp hinder för mig själv genom att tänka ex: Hur kommer detta landa? Tänk om de tror jag är ute efter något! Tankar som jag bytte ut mot "ah, vad fan det kan inte vara så farligt." Någon dag missade jag att skicka men då skickade jag två dagen efter. 
Efter:
Vad jag kan konstatera efter denna utmaning är att bidrar du till någon annan så får du väldigt mycket tillbaka. Nästan samtliga skickade tillbaka en kommentar till mig, vilket gjorde mig glad även om tanken var att göra någon annan glad.

Gör gärna denna utmaning för att berika era vänner med en komplimang och kanske ni även gör deras dag med den! Så jag säger bara PAY IT FORWARD!!!

//CoachVidar

Läs hela inlägget »

FUCK PERFEKT! VINNARE GÖR GOOD ENOUGH…
När jag läser detta i Johannes Hansens bok ”Peppa mig eller flytta på dig” så slår det mig att just detta handlar en del av mina samtal med idrottare om.

Det händer allt som oftast när jag har samtal med idrottare såväl yngre som äldre att ordet prestationsångest kommer upp, ibland (ger det uttryck) låter det i stil med att jag vill ju göra allt perfekt, ska jag göra något så ska det vara till 100% eller jag kommer göra det så fort jag lärt mig dessa olika sakerna. Detta ”citatet”/meningen faller för mig bra in i hur du kan se på din prestation för att känna dig nöjd, och att göra good enough är faktiskt en bra måttstock för en bra prestation.
Likväl ska du starta något och väntar på det perfekta tillfället eller att du ska ha skaffat dig tillräckligt med kunskap eller erfarenhet för att starta så kommer du förmodligen få vänta alldeles för länge! Så FUCK PERFEKT och starta ändå, då kommer du skaffa kunskapen och erfarenheten längs med vägen...

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Arkiv