"För att bli bäst måste du ta ansvar för din egen utveckling!"
De flesta idrottare på toppnivå tränar hårt och förbereder sig fysiskt på ett bra sätt, för att sen efter en misslyckad prestation säga; Jag var inte med mentalt i matchen/tävlingen. Hur tränar du din inre röst som hjälper dig till framgång under din prestation?

loading...



Ledare & Individcoachning
Är du en chef eller ledare som behöver utmana och utveckla dig själv eller kanske en individ som har frågeställningar som du behöver få svar på?
 

Idrottscoachning

Är du en idrottare som kört fast i dina prestationer, vill du få någon att skapa andra perspektiv för dig, skapa en effektiv målsättningsplan tillsammans med dig? 
 



Föreläsning/
Workshop

För företag, skolor, lag eller andra grupper så har jag olika konceptföreläsningar som är uppskattade ute hos mina kunder. Bli inspirerade i er vardag.

Teamcoachning 

Ta er grupp ett steg längre! Genom att medvetandegöra hur kommunikationen fungerar i er grupp eller sätta upp effektiva målsättningar så tar teamet vägen framåt.

2020 > 02

Alexander Galante Carlström SSL:s bäste målskytt!     Fotograf Per Wiklund Alexander Galante Carlström SSL:s bäste målskytt! Fotograf Per Wiklund

När du som tränare/chef coachar en individ i idrott eller i arbetslivet så be individen beskriva sig själv i den rollen som hen befinner sig i.
När jag jobbar med olika individer inom idrottsvärlden så ber jag dem ofta beskriva sig själva som spelare. Såsom du ser dig själv brukar du också agera.


Ungefär så här såg ett coachsamtal ut med en utav spelarna som jag jobbade med i Kristianstad:
Min fråga till honom: Hur ser du på dig själv som spelare, vilka är dina styrkor?
Spelaren - Jag är en spelare som är offensiv och ska delta mycket i spelet och producera en hel del poäng. Spelförståelsen, spelskickligheten och smartness är mina största styrkor.
J - Göra mycket poäng, på vilket sätt är det då viktigt att göra mål? (denne spelare hade gjort 3 mål på 28 matcher - i mitt sätt att se det inte det bästa för en poängstark spelare)
S - Mål genererar ju fler poäng!
J - Vad tror du händer om du börjar se dig som en målskytt?
S - Kanske att jag gör mer mål.
J - Kanske...?
S - Jag kommer göra fler mål!
J - Vad krävs det för att göra mål?
S - Att jag tar mycket avslut i matcherna? (matchen innan hade han inte haft ett enda avslutningsförsök på hela matchen)
J - Om vi bestämmer oss för att du ska agera som en målskytt framöver vad behöver du göra då?
S - Ta mig in på farliga ytor och skjuta mer!
J - Bra! ...och vad mer skulle du behöva göra?
S - Kalla på pucken och sen söka avslut!
J - Bra! ...och vad mer?
S -Se luckorna på målvakten!
J - Bra! Sammanfatta nu vad du behöver göra för att göra mål i nästa match.
S - Kalla på pucken, skjuta mer och ta mig in framför mål och sen ska jag göra det till ett helvete för målvakten!
J - Bra! Då kör vi på det!

Vi kan prata om tur, slump och skicklighet men spelaren gick in matchen efter och gjorde mål. Det handlar återigen om vad du lägger fokus på så växer det, hur du ser på dig själv som spelare påverkar hur du kommer agera. Vill du vara en målskytt så behöver du se dig själv som en målskytt annars kommer avslut inte vara det första du tänker på när du kommer i avslutningssituationer. Vill du vara en bra försvarsspelare behöver du se dig som en bra försvarsspelare, du kommer förmodligen inte göra en massa mål då men du kommer säkerligen vara en obehaglig spelare för motståndarna när de har pucken/bollen.

Är du en säljare, hur ser du på dig då? Säljer du på relationer och långsiktighet eller är det snabba affärer som gäller? Beroende på hur du ser på dig i den rollen kommer det såklart påverka hur du tar dig an dina kunder.

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »
Etiketter: coacha, målskytt, fokus

Januari ska ju vara vår fattigaste månad så då tänkte jag att min "utmaning" blir att bjuda min omvärld på det jag själv köper. Det är en tanke jag haft länge som kommer ifrån "suspended coffee" som innebär att du köper en kaffe men betalar för två och så kan någon annan få en kopp kaffe gratis.
När jag läste lite på nätet om det så hittade jag följande:
"Att köpa en bjudkaffe är en anonym välgörenhetshandling. Det bygger på att en kafégäst även betalar för en eller flera koppar till kommande, mindre bemedlade, gäster.
Idén med att i förväg betala för en kopp kaffe till en behövande ska ha fötts på kaféer i Neapel i södra Italien under efterkrigstiden.
Traditionen fick nytt liv i Italien i eurokrisens spår och har nu spritt sig."


Så utmaningen handlar om att när jag handlar något som kostar upp till 100:- så betalar jag för en extra som jag sen ber dem ge gratis till nästa som handlar samma sak.

Hur gick det?
Sammanlagt blev det 684:- till någon som jag inte vet vem det är. Det var några dagar där jag inte handlade något alls, framför allt i början för då var vi på Gothia Cup och hade all mat betald. Sen blev det mycket luncher som det bjöds på. Det var även häftigt att få ta del av förvåningen, glädjen och tacksamheten från de som stod i kassan. De flesta fattade först inte vad jag menade. Några av dem frågade mig ifall de skulle hälsa från någon eller säga vad jag heter som betalat till dem. 

För mig innebär att ge bort något till någon som inte förväntar sig det en stor tillfredsställelse.

Tänk när du kommer till hamburgergrillen på lunchen och beställt en hamburgare så säger personen som står i kassan att denna är redan betald av en annan kund så den får du gratis. Hur skulle du reagerat då? Förmodligen hade du kanske blivit lite förvånad och samtidigt glad och du hade förmodligen även berättat det för dina arbetskamrater när du kom tillbaka från lunchen vilket hade inneburit att du skapat lite feelgood känsla på jobbet också.

När jag gjorde det för tredje gången (Smoothie) på Aktiverum så sa personalen att det var en kvinna som var på väg till sitt nattskift på sjukhuset som hade fått en gratis och blivit jätteglad. Det värmde mycket i mitt hjärta.

För min del att leva i vetskapen att scenariot ser ut ungefär så gör att jag mår bra och känner en tillfredsställelse i min kropp att ha fått bidra lite till någon i min omvärld.

Mina utlägg:
3:e januari - 1 öl (68:-)
7:e januari - 1 hamburgare (60:-)
8:e januari - 1 kebab/läsk (70:-)
9:e januari - 1 smoothie (42:-)
10:e januari - 1 lunch (59:-) Thaimat
11:e januari - 1 smoothie (42:-)
12:e januari -  1 snickers (15:-)
15:e januari - 1 smoothie (42:-)
17:e januari - 1 hamburgare (60:-)
26:e januari - 1 lunch (99:-)
27:e januari - 1 smoothie (42:-)
29:e januari - 1 lunch (85:-)

Totalt: 684:-

Februari månads utmaning (förändra ett beteende) handlar om tandtråd...

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »
Utmaning i augustimånad 2018 & 2019 - skicka komplimanger Utmaning i augustimånad 2018 & 2019 - skicka komplimanger

Nu har det gått mer än två år sedan jag startade med mina fem veckorsutmaningar. Varför just fem veckor? Det kommer ifrån att jag läste att det tar 21 dagar att ändra ett beteende sen läste jag att en annan studie sa att det tar 30 dagar, så då tänkte jag att kör jag i fem veckor så då är det ju 35 dagar och då ligger jag över i dagar mot vad båda dessa studier säger. När jag väl kört igång med mina utmaningar så vad det någon annan studie som sa att det tar minst 66 dagar att ändra ett beteende.

Vad är då mina reflektioner efter att gjort detta i två år?

  1. Att ta små steg skapar stora förändringar.
  2. När du genomför något du bestämt dig för så känner du inte bara stolthet utan ditt självförtroende blir också större.
  3. Istället för att dagarna och veckorna bara försvann så blev tiden mer minnesvärd.
Vissa utav utmaningarna har handlat om beteende som jag vill sluta med, några har handlat om fysiska utmaningar och några har handlat om att testa något som jag vill se ifall det är något för mig.

De utmaningar som jag fortfarande håller vid liv är - inget kaffedrickande, jag har inte druckit en kopp kaffe sedan 1:a december 2017 - bädda sängen, numera bäddar jag alltid sängen innan jag går hemifrån förutom ifall det är någon som ligger i den - 50 armhävningar om dagen i 5 veckor utvecklades till en utmaning att genomföra i 365 dagar istället.

Jag får ofta frågan vilken utav utmaningarna som varit roligast och svårast. Roligast är utav tvekan min utmaning jag haft i augusti (2018 och 2019), skicka komplimanger. Den uppmanar jag alla att testa. Svårast får jag nog säga är minst 20000 steg varje dag i 5 veckor, svårast i den bemärkelse att det tar tid att gå alla steg varje dag.
 

"Det enda sättet att komma till dag 500 är att starta med dag 1"
 

Det bästa jag vet är numera när bekanta till mig säger att de blivit inspirerade av mina utmaningar och själva skapat sina utmaningar eller testat några utav de jag gjort. Då har jag uppnått ett "mission" i mitt liv - att inspirera andra människor!

Så har du några utmaningar som du vill dela med dig till mig så blir jag jätteglad och du får mer än gärna "sno" mina utmaningar och testa dem själv!

//Coach Vidar

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Arkiv