Mentalt ankare...

Novak Djokovic visar för sig själv hur nöjd han är med den vunna poängen. Novak Djokovic visar för sig själv hur nöjd han är med den vunna poängen.

Ett mentalt ankare handlar om att skapa sig ett fysiskt tillvägagångssätt som påminner dig om vad det är du ska göra. Du kan till exempel välja att knyta din näve, ge dig själv en klapp på axeln, slå dig själv lite lätt på benen eller sätta två fingar mot halsen. Då blir det ett kinestetiskt ankare som är en association mellan beröring och en önskad reaktion.
 
Att skapa ett mentalt ankare är ett mycket bra sätt att skapa sig ett sätt att hitta in i det tillståndet du vill vara i under din prestation.

Hela poängen med ett ankare är att genom ankaret kunna framkalla det tillstånd som du befann dig i när ankaret sattes. Om du med beröring kan göra dig själv t ex. lugn och trygg eller kanske engagerad och peppad inför en prestation så kan det vara en ovärderlig tillgång att nyttja när det behövs.
 

"Det handlar inte om att hitta sig själv utan att skapa sig själv"


När du varit med om en stark upplevelse t ex; du kanske har vunnit en turnering, fått en stororder som säljare. Tänk dig in i den känslan när detta hände och när den känslan eller bilden är tydlig för dig så välj att göra din fysiska reaktion (knyt näven eller något annat som passar dig), det är då du skapar en association till händelsen som du kan använda när du vill framkalla samma känsla inför en annan prestation du ska göra.

Ungefär fem minuter innan matcherna som jag är med i ska starta, så använder jag mig av en teknik som jag kallar "mästerskapscirkeln" där jag använder mitt ankare som är en knuten näve. Detta gör jag för att försätta mig i mitt matchtillstånd när matchen ska starta.

//Coach Vidar 

Etiketter: mental styrka ankare

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln