Din inre röst - bli av med distraktioner

Inre samtal med oss själva är något vi gör mest hela tiden, därav är det viktigt vilka ord vi använder och hur kritiska vi är mot oss själva. Sämst av allt är när de säger till dig att du kommer förlora eller att din motståndare är för bra för dig, det är vid de tillfällena som vi behöver ändra fokuseringen till det som gynnar vår prestation.

Varför är inre röster så distraherande för oss? Det beror på att de andra sinnena är upptagna av ditt idrottande. Det vill säga att under din tävling/match så är du ofta upptagen av att vända din uppmärksamhet utåt och på vad som händer runt omkring dig. Så när den inre rösten börjar prata med dig så blir den väldigt tydlig.

De värsta distraktionerna är de inre röster som kritiserar dig och tar bort en del av ditt självförtroende med dina negativa tankar.
Det finns huvudsakligen två typer av dessa:

  1. Rädsla eller nervositet för vad som kan gå fel.
  2. Inre negativa samtal, som exempel: jag kommer förlora, hur kan jag missa den bollen, motståndaren är för bra för mig.

Negativa inre samtal är en av de fiender som hindrar dig från att komma in i "zonen".

Den välkände tennistränaren Brad Gilbert sa: "När du läxar upp dig själv under en match så fördubblar du antalet människor som försöker besegra dig"

Jag har tidigare i bloggen pratat om betydelse av hur du använder olika ord. Kolla gärna in någon utav följande delar:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Så här skulle det kunna se ut när du ändrar din kritiska röst.
Från "Jag borde spela bättre" till...
..."Jag kan spela bättre"...
..."Jag kommer spela bättre"...
..."Jag spelar bättre!!!"


Övning:
  1. Om du gör ett misstag under din tävling/match (vilket i princip händer i alla tävlingar/matcher) så använd dig av ditt mentala/fysiska ankare. "Ett mentalt/fysiskt ankare skulle kunna vara att du knyter din hand vilket ger dig signalen att jag är på gång och detta ska inte få hindra mig"
  2. Bestäm dig för vad du ska göra med dina misstag. "Lägg dem i din väska, papperskorgen eller någon annan låda så låter du de ligga där tills du är färdig med din prestation så kan du efteråt ta fram dem och behandla dem ifall du inte tycker du är färdig med dem"
  3. Föreställ dig vad du vill ska hända istället för misstaget. "Se dig utföra det perfekta slaget/serven, det grymma skottet som sitter i krysset eller så ser du dig själv hur stark du är i slutet av loppet"
OBS! Bara för att du läst denna text och förstår att det är en viktigt del i dina prestationer att det inre samtalet tar dig åt rätt håll, så kommer du behöva öva på detta varje dag i din vardag för att det ska bli ett naturligt beteende för dig.

//Coach Vidar

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln