Träna din mentala styrka...del 4.

Del 4
Målsättning

Detta ämne kan du läsa hur mycket som helst om och det är ofta en grund för att du ska lyckas med din mentala styrka.
Det finns en hel del olika metoder att använda för att sätta sina mål.

"Vad är skillnaden på en dröm och ett mål? Jag har ju en massa drömmar jag vill uppnå." - den frågan får jag ibland. Jag brukar definiera det som att en dröm stannar vid en dröm om du inte sätter upp en handlingsplan för hur du ska nå din dröm, samtidigt som du sätter upp en handlingsplan så suddas din dröm ut och det blir till ett mål att uppnå istället. När planen sen backas upp med ansträngning så gör det att din dröm blir verklighet - och är ansträngningen där varje dag - liten som stor - så kommer din dröm blir verklighet snabbare än du tror.
 

Jag märker genom mina utmaningar som jag har varje månad hur lätt det är (oftast) att uppnå något som du lägger extra fokus på i din vardag. Det är ungefär som en student som vill klara sin tenta, om studenten lägger fokus varje dag i en månad på sin tenta så kommer den med stor sannolikhet klara tentan, om du lägger samma tid på att lära dig en ny teknik inom din idrott så kommer du förmodligen också klara det eller i alla fall närma dig det väldigt mycket.

Sätt upp ett mål då ökar ditt fokus på något, om du också väljer att anstränga dig för att uppnå det så ska du se att det väntar runt hörnet på dig.


När du läst denna text ge dig då själv 5 minuter av ditt liv att fundera på vad det är du vill uppnå den närmsta månaden som du inte har idag? Därefter vad i din vardag kan du göra för att närma dig ditt mål - litet som stort?

Segelbåten

//Coach Vidar

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln