Träna din mentala styrka...del 1

Fotograf: Per Wiklund Fotograf: Per Wiklund

Ibland får jag frågan hur man kan träna upp sin mentala styrka. Det finns ju inget självklart svar på den frågan utan det utgår ju hela tiden från individens behov och hur dennes situation ser ut. Jag tänkte ändå ge er lite tips på olika nycklar att använda. För någon kan en utav dessa betyda mycket, för någon annan kanske det behövs kopplas på fler än en.

Del 1 
Det ska vara obekvämt!
När det är obekvämt tvingas vi utmana oss själva och det är när vi gjort något obekvämt som vi växer. De bästa och mest utvecklande träningspassen är aldrig bekväma. Det är jobbigt att ta de där avgörande besluten eller ringa det viktiga samtalet, men när du väl  gjort det så känns det genast mycket bättre och du har tagit ett kliv på din mentala "stege". Varje gång du pressar dig lite extra än vad du tycker är bekvämt så flyttar du gränsen en bit framåt. Om någon följer mina utmaningar/förändra ett beteende här på bloggen så är det precis det jag gör i min vardag, pressar mig själv att klara av något varje månad. Vilket innebär att jag förflyttar mig ett litet steg hela tiden.
Om du fortsätter att alltid lägga av när det blir lite jobbigt, stannar bara för det är tråkigt när du löptränar eller går på gymmet och tar för lätta vikter då kommer du få svårt att bli mentalt starkare!
Jag brukar utmana de jag jobbar med att göra något de tycker är obekvämt i vardagen, för när de lyckas klara av det så stärker det även dem i idrottsvärlden.

"När du är ute och springer så tränar du din mentala styrka, uthålligheten får du på köpet"

På vilket sätt kan du utmana dig själv i vardagen och göra sådant du inte känner dig bekväm med?

//Coach Vidar

Kommentera gärna:

Etiketter: mental styrka

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln