Förändra ett beteende - April

Under hela 2018 har jag som mål att testa att förändra ett beteende varje månad. Varför vill jag göra detta? Helt enkelt för att se hur stark min motståndskraft är mot många av mina invanda beteende/vanor. Att ändra ett visst beteende kan vara lätt för någon men väldigt svårt för någon annan. Är det så att du blir inspirerad av något av mina ”beteendeförändringar” så testa själv.
Jag startade med att förändra mitt kaffebeteende i slutet på november 2017 och det gick kanon. I januari tog jag mig an mitt sockerätande vilket också klarades, februariutmaningen att träna varje dag misslyckades radikalt. I mars handlade det om att bädda sängen varje dag innan jag gick hemifrån. Så i april har jag valt en utmaning som jag tror kommer vara tuff för mig att klara av. Jag ska utmana min morgontrötthet! Helt enkelt vara "Uppe med tuppen"

April 2018
Utmana min morgontrötthet genom att gå upp 04:55 varje morgon utom på söndagar!
Jag upplever mig själv som en kvällsmänniska, oftast så sitter jag framför datorn när resten av familjen gått och lagt sig, då brukar jag vara kreativ och skapa olika saker t ex skriva inlägg till min hemsida, planera taktik inför nästa match eller gå igenom ett coachsamtal.
Jag vill helt enkelt utmana min egen föreställning om att jag är en kvällsmänniska och se hur det skulle vara att agera som en morgonmänniska. Jag läste någonstans att framgångsrika människor ofta går upp tidigt på morgonen (har absolut inga vetenskapliga belägg för det), så varför inte testa!

Under: 
När klockan ringde 04:55 så undrade jag vad jag sysslade med framförallt under första veckan. Från början hade jag ingen direkt rutin på vad jag skulle göra, men bara efter någon dag så såg mina morgnar ut på följande vis: Satte på en kopp te, satte mig i min sköna fåtölj och pluggade inför min examination alternativ skriv lite till hemsidan, när klockan blev 06.00 så gick jag ut och tog en powerwalk (helt fantastisk att vara ute då) i 45 minuter. När jag väl var tillbaka så var det dags att väcka resten av familjen och påbörja morgonrutinerna inför deras skola. I februari så misslyckades jag med mitt mål att träna varje dag, förutom att jag varit "uppe med tuppen" så har jag tränat/aktiverat mig varje dag i april ibland t.o.m två gånger per dag.

Efter:
Jag kan konstatera att du är lika trött när du vaknar oavsett vad klockan är, det gäller bara att så snabbt som möjligt ta sig från sängen därefter tar det bara några minuter så är du "fit for fight". Min tanke är att jag varje vardag ska gå upp 04.55 så länge det är sommartid för att kunna sova lite extra på helgerna. Så här efteråt är jag riktigt stolt/nöjd med att jag löste denna utmaning, vilket öppnade upp ögonen för mig hur världen faktiskt ser ut innan 06.00.

//CoachVidar

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln