Förändra ett beteende - Januari

Under hela 2018 har jag som mål att förändra ett beteende varje månad. Varför vill jag göra detta? Helt enkelt för att se hur stark min motståndskraft är mot många av mina invanda beteende/vanor. Att ändra ett visst beteende kan vara lätt för någon men väldigt svårt för någon annan. Är det så att du blir inspirerad av något av mina ”beteendeförändringar” så testa själv.
Jag startade med att förändra mitt kaffebeteende i slutet på november 2017 och det gick kanon. I januari tog jag mig an mitt sockerätande.
 

Januari 2018
Sockerbeteende!
Förändra mitt sockerätande – Just nu känns det som sockersuget är oerhört stort och att jag i princip varje dag sätter i mig någon form av sötsak. Under fem veckor ska jag inte äta några sötsaker alls.

Sötsaker = Godis, läsk, glass, kakor, chips m.m
Substitut – Popcorn på fredagar och lördagar är tillåtet.

Under – Det jobbigaste har varit på fredag och lördag kvällarna när resten av familjen äter godsaker efter maten. Det jag saknat mest har varit choklad eller lakrits till något gott som brukas drickas efter maten på fredag och lördag kvällar. När jag var inne på den fjärde veckan så tyckte jag det var riktigt tungt på lördagskvällen och kylskåpet öppnandes några gånger, dock så klarade jag mig ifrån att ta något.

Hur gick det? Det gick mycket bra. Jag trillade inte dit någon gång. Naturella cashewnötter blev en favorit.

Efteråt – Jag har bestämt att på fredagar och lördagar äta go choklad och lakrits.

Substitut – Jag har kommit på att popcorn inte är något av mina favorit snacks.

Inte för att vikten har någon betydelse för mig i min beteende förändring så var jag nyfiken att se vad som händer när jag slutar äta en del sockerprodukter men i övrigt leva på samma sätt som innan.

Resultat (jag vägde mig inte varje dag):
1:a jan               88,5 kg
2:e jan               87,9 kg
3:e jan               87,9 kg
8:e jan               86,7 kg
9:e jan               86,9 kg
10:e jan             87,1 kg
11:e jan             86,2 kg
12:e jan             87,1 kg
13:e jan             86,4 kg
14:e jan             86,4 kg
20:e jan             86,5 kg
22:e jan             87,0 kg
23:e jan             86,1 kg
25:e jan             85,6 kg
26:e jan             85,6 kg
28:e jan             85,5 kg
29:e jan             85,8 kg
30:e jan             85,5 kg
31:e jan             85,9 kg
2:e feb               85,4 kg
3:e feb               86,6 kg
4:e feb               85,7 kg
 
Totalt gick jag ner 2,8 kg under dessa fem veckorna.

Vilket beteende eller vana skulle du vilja förändra?

//Coach Vidar

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln