Förändra ett beteende! - December

Fotograf Per Wiklund Fotograf Per Wiklund

Att förändra ett beteende är något individer ofta vill göra men sällan kommer till skott med eller genomför fullt ut – det är i sådana lägen en coach kan vara en tillgång att prata med.
Att ändra ett visst beteende kan vara lätt för någon men väldigt svårt för någon annan. Är det så att du blir inspirerad av något av mina ”beteendeförändringar” så testa själv.
Under hela 2018 har jag som mål att förändra ett beteende varje månad. Varför vill jag göra detta? Helt enkelt för att se hur stark min motståndskraft är mot många av mina invanda beteende/vanor.

Jag kommer här lägga upp de olika beteenden som jag under fem veckor kommer försöka förändra. Varför just fem veckor? Jag läste någonstans att det tar 21 dagar att ändra ett beteende därefter hörde jag någon säga att det tar 30 dagar att ändra ett beteende. Så då tänkte jag att tar jag fem veckor så ligger jag ovanför de dagarna i vilket fall som helst.

Jag tjuvstartade min utmaning i december 2017.
Kaffebeteende!
Förändra mitt kaffebeteende – Just nu dricker jag 5-6 koppar kaffe varje arbetsdag och under 5 veckor ska jag inte dricka en enda kopp kaffe och se hur det känns under och efter. Jag tänker (har inga vetenskapliga belägg) att det inte kan vara helt hälsosamt för magen/kroppen att dricka den mängden kaffe.

Under - var känslan att i början fick jag ont i huvudet sen var det jobbigaste mentalt när alla andra satt och drack kaffe på rasten, då fick jag bita mig i läppen och ta mitt te istället. Efter ett tag så var det faktiskt inte så svårt. Jag märkte att en svårighet var att ”ta en fika” med någon, den glädjen försvann.

Substitut – Te, jag drack 2-3 koppar te (koffeinfritt) på jobbet istället för kaffe.

Hur gick det? Faktiskt mycket lättare än jag trodde. Kan vara så att mitt substitut hjälpte mig på vägen. I början kändes det konstigt att inte dricka morgon, fm, efter maten, tre fika och slentriankaffet. Men sedan kom min ”egen klapp på axeln” efter varje av stoden kopp att kännas starkare och mer motiverande än suget att dricka kaffet. Första veckan hade jag en del huvudvärk. 

Efteråt – Jag har bestämt mig för att dricka en kopp kaffe om dagen och istället för att slentrian dricka kaffe, nu njuta av min kopp om dagen. DOCK har jag fortfarande vid publicerandet av denna text inte druckit en endaste kopp kaffe ännu.

Vilket beteende eller vana skulle du vilja förändra?

//Coach Vidar

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln