Aktiekursen!

Aktiekursen!
Det är en av mina favorit metaforer som jag har använt mig av ofta i mitt ledarskap. Framför allt under mina år i Höllvikens IBF. För oss blev det en bra förståelse för hur vi skulle bete oss vid olika scenarion i framför allt matchsituationer.
Hur funkar Aktiekursen då?

De flesta vet förmodligen vad en aktiekurs är, då har man säkerligen koll på att den helst ska gå spikrakt uppåt, dock är det väldigt sällan du träffar på de aktierna. Även ifall du håller tummarna för att ”hitta” just den. De flesta aktiekurser går upp och ner, ner och upp, precis som vilken match och tävling som helst.

Det handlar helt enkelt och förbereda sig hur du vill att ni ska bete er i uppgångar (gjort mål/vinst) eller i nedgångar (insläppt mål/förlust). Hur stannar ni kvar uppe på toppen eller ännu bättre fortsätter stiga? Hur gör ni för att ta er från svackorna så snabbt som möjligt?

Översätt detta till ert företag. Ta exempelvis er säljorganisation – Vad gör de vid uppnått års, kvartals, månad och veckomål? Vad sägs till varandra, hur beter ni er, firas det? Vilka medel används för att det ska kännas attraktivt att vara kvar på toppen eller prestera ännu bättre?

Och tvärtom hur ser det ut när inte målsättningar uppfylls? På vilket sätt kan ni hjälpas åt för att ta er därifrån?

Effekten av denna metafor är att vid tunga perioder i matchen/tävlingen är det lätt att påminna varandra om hur vi ska agera och på så vis reducerar vi energiläckaget som lätt kan uppstå i en grupp när allt inte bara rullar på. Likadant så tas inte segern bara för givet utan vi förstod att det fanns något som gjorde att vi hade framgång.

Exempel som vi gjorde:
-         Vi valde att stå upp i båset när vi tyckte att vi inte engagerade oss.
-         Vid insläppt mål bytte vi alltid, för att sen försöka gå in och vinna tekningen.
-         När vi täckte skott och gjorde andra bra prestationer så skulle vi höras och visa med              sträckta armar eller knutna nävar vår närvaro.
-        Visade med vårt kroppsspråk hur starka vi är.
-        Fokuserade på det vi kunde påverka.


Hur kan era exempel se ut i er verksamhet?

//Coach Vidar

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln